Svar: Spise/søvnrytme til pige på 6 mdr.

10. marts 2019

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Christina

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som en rigtig god idé at du nu forsøger at skabe lidt rytme og struktur på dagen. Ikke fordi børn skal "Puttes i kasser", men fordi en fast dagsrytme naturligt vil påvirke hendes indre ur, så hun får en fornemmelse for, hvornår hun skal sove og hvornår hun skal være aktiv, ligesom de faste spisetider vil være med til at give hende lidt fornemmelse for sult og mæthed, og dermed være parat til at spise, når du serverer maden (og flasken) :)

Du fortæller, at hun tilbydes skemad 2 gange dagligt - morgen og frokost. Hos jer vil næste skridt være, at du begynder at tilbyde hende aftensmad. Derudover må du meget gerne tilbyde hende to mellemmåltider - gerne frugtmos og frisk frugt i hånden - formiddag og eftermiddage.

Du nævner, at du giver hende vand af flaske - og det vil jeg ikke anbefale. Det vil være rigtig godt, at du holder flasken til modermælkserstatning og i stedet tilbyder hende vand af kop. Hvis hun har svært ved at drikke af en kop, så kan du med fordel forsøge med en gammeldags tudkop med to hanke, så hun på sigt kan lære at holde koppen selv med begge hænder, og til at begynde med kan sutte på tuden. Når hun om nogle måneder mestrer dette, så kan du tage låget af koppen, og hun kan drikke uden tud.

Det er vigtigt, at hun lærer at drikke af en kop og samtidig er det vigtigt, at hun ikke får så mange flasker, at hun ender med at blive træt af flasken - som det lyder som om, at hun måske er. Derfor er det godt, hvis du kan give hende mme i flaske, når hun har behov for det, men netop holde flasken til dette behov.

Du fortæller, at hun sover igennem om natten uden mælk, og det er naturligt rigtig dejligt. Du fortæller også, at hun i en periode har kunne nøjes med 4 flasker i døgnet, fordi hun har drukket 300 ml i hver flaske - og dette skal du indstille dig på bliver ændret nu. Det er vigtigt, at hun ikke drikker så store flasker - det vil være rigtig godt, hvis hun f.eks. drikker 180-200 ml i hver flaske, og jeg vil anbefale dig, at du tilbyder hende 5 flasker i døgnet. Jeg ved ikke, hvad din datter vejer, men dette burde dække hendes behov ved siden af skemaden samt vand af kop :)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover måske lidt videre og så starter dagen stille og roligt som nu.

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Puttes til dagens første lur

Formiddag 9.30-10: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.

Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gul spå selv, vand af ...

Annonce

... kop.

Flaske og puttes til middagslur, måske kl 12 - afhængig af, hvor lang dagens første lur er.

Eftermiddag 15: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Flaske og puttes til dagens 3. lur som er en kort powernap

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20

Sen aften 23: Drømmeflaske...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Som du kan se, så indeholder denne plan 3 hoedmåltider og to mellemmåltider. Jeg har lagt et bad ind mellem formiddagslur og middagslur - dette for at aktivere hende i denne vågenperiode og samtidig skabe lidt rytme og struktur i en periode. Flasken indgår som en fast del af hendes putteritual til middagsluren og til dagens 3 lur og også om aftenen. Da hun står tidligt op, så tænker jeg, at hun lyder til at have behov for en lille powernap om eftermiddagen.

Drømmeflasken sen aften tilbydes mere eller mindre i søvne. Måske kan du tage hende op og give den i din favn og derefter putte hende igen, måske fungerer det bedre, at du tilbyder flasken, imens hun ligger i sin seng. Du må i givet fald gerne elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.

Drømmeflasken er vigtig - og de fleste børn bibeholder denne til de er 1 år. Når flasken ligger der, så sikrer det en del af hendes væskebehov uden at indtaget af rigtig mad påvirkes. Hvis du kan holde dig vågen og give hende flasken, før du selv går i seng, vil det derfor være rigtig godt :)

Det er også vigtigt, at du holder mængden af skemad på et niveau, der levner plads i maven til mælken/flasken. Det vil sige, at det er bedre, at du giver hende ¾ dl grød eller mos og hun så efterfølgende, når hun skal puttes, tager imod sin flaske - end at du giver hende 1.5 dl. grød eller mos, og hun så ikke drikker nok mælk eller afviser flasken. Det er vigtigt, at du på den måde finder balancen mellem skemad og mælk.

Jeg håber, at ovenstående dagsplan hjælper lidt videre, og at det også giver lidt idé om, hvordan du sikrer plads i maven til både skemaden, vand af kop og mælk nok. Det er vigtigt, at du forsøger at holde fokus på "lidt og tit" fremfor store og få måltider, ligesom det er vigtigt, at du forsøger at holde nogenlunde fast i tidspunkterne for måltider og søvn +/- en halv times tid :)

Jeg vil anbefale dig rigtig meget min bog "Helens bog om Børn og Mad". Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (3. udgave. 1. oplag 2018). I den finder du opskrifter, dagsplaner og guides igennem måned for måned...

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder